Ahad, 4 Mei 2014

Resepi Buat Sendiri Ais Krim

BAHAN-BAHAN:
  • 1/2 cawan susu.
  •  1/4 cawan air ais.
  • 1/4 gula icing/halus.
  • 1 sudu besar (tbsp) gelatin HALAL yg tiada perasa.
  • 1 sudu besar vanilla.
CARA MEMBUATNYA:
  1. Adunkan gelatin pada 1/4 cawan air ais dgn taburkan sedikit demi sedikit di permukaan air ais. Biarkan gelatin ini menyerap air, tak perlu dikacau.
  2. Panaskan 1/2 cwn susu di dlm kuali dgn api dapur yg sederhana. Sentiasa kacau susu sehingga didihan berlaku disekeliling kuali anda. Jgn sampai susu ini terbakar yea.
  3. Keluarkan susu panas tadi dan masukan dlm mangkok adunan. Masukkan gelatin yg dicairkan. Pukul/whisk adunan itu sehingga gelatin adun dgn sempurna.
  4. Masukkan gula icing dan vanilla dan sambung balik pukul sebatian ini. selepas gula sebati, tuang adunan dlm bekas yg sesuai dan masukkan dlm peti sejuk selama 90 minit. Selepas 90 minit keluarkan adunan ini dari peti sejuk dan ambil mangkok adunan yg boleh memuatkan bekas adunan tadi (mcm double boiling) Masukkan air ais dlm mangkok ini dan masukan pula bekas adunan tadi. Sejukkan adunan ini selama 30 minit dengan air ais tadi. kacau adunan ini sekali-sekala dgn whisker tangan atau elektrik.
  5. Selepas 30 minit keluarkan adunan itu dari bekas air sejuk dan pukul/whisk adunan ini dgn pengadun letrik yg kelajuan yg tinggi sehingga adunan ini terbentuk pekat dan gebu seperti ais krim.
  6. Anda boleh tambahkan apa saja perasa seperti coklat atau perasa jagung dlm adunan ini. Selamat mencuba.
sumber dari : http://balannambiar.wordpress.com/